1. PENDAHULUAN
1.1 Kegiatan kokurikulum sekolah yang merangkumi aktiviti Pasukan Badan Beruniform, kelab dan persatuan serta sukan merupakan aktiviti luar bilik darjah.Kegiatan ini adalah sebahagian daripada proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah.Kepentingan aktiviti ini juga setara dengan kepentingan aktiviti di dalam bilik darjah kerana peranannya sebagai penyumbang dan pelengkap kepada keberkesanan pengajaran dan pembelajaran.
1.2 Pada masa ini sekolah menawarkan pelbagai jenis kegiatan pasukan badan beruniform, kelab/persatuan dan sukan. Setiap pelajar diwajibkan menganggotai
sekurang-kurangnya satu daripada setiap jenis aktivfiti tersebut.
1.3 Berdasarkan kepada tinjauan ke sekolah-sekolah yang dilakukan oleh Bahagian
Sekolah, pihak sekolah ada membuat penilaian terhadap kegiatan kokurikulum
yang diceburi oleh murid-murid. Namun penilaian yang dibuat oleh setiap
sekolah adalah berbeza-beza. Perbezaan ini wujud kerana penilaian yang dibuat
adalah berdasarkan persepsi dan keperluan sesebuah sekolah.
1.4 Dalam mesyuarat Pengurusan Pendidikan Bil. 9. 1997, wakil Bahagian Pengajian
Tinggi mencadangkan agar kegiatan kokurikulum di sekolah dinilai berdasarkan
format atau kaedah yang tetap dan diiktiraf agar keesahan dan kesahihannya
tidak dipertikaikan apabila markah kokurikulum dijadikan sebagai sebahagian dari
markah penilaian kemasukkan murid ke institusi-institusi pengajian tinggi
tempatan.
2. RASIONAL
2.1 Penilaian kegiatan kokurikum murid yang dibuat oleh sekolah adalah berbeza
antara satu sama lain. Keadaan ini menjelaskan wujudnya unsur-unsur ketidak samarataan dalam pemberian markah kepada murid. Kemungkinan ada murid memperolehi markah yang berbeza walaupun pencapaian dalam kegiatan kokurikulum adalah sama. Melalui penggunaan borang penilaian yang standard unsur-unsur ketidakadilan dalam pemberian markah boleh dihindari.
2.3 Penilaian kegiatan kokurikulum boleh merangsang murid-murid untuk bergiat
lebih aktif dalam kegiatan kokurikulum. Semua murid mempunyai peluang yang
sama untuk memperolehi markah kerana penilaian yang dibuat adalah setara.
Bagi murid yang bercita-cita melanjutkan pelajaran ke institusi pengajian tinggi
penglibatan yang cemerlang dalam aktiviti kokurikulum boleh dijadikan sandaran
untuk mencapai cita-cita mereka.
3. OBJEKTIF
3.1 Menyediakan satu kaedah penilaian aktiviti kokurikulum yang boleh diterima
pakai oleh semua sekolah.
3.2 Membantu Jabatan Pengurusan IPT dalam membuat penilaian kemasukan
pelajar-pelajar ke institusi-institusi pengajian tinggi.
3.3 Menggalak dan meningkatkan penglibatan yang menyeluruh di kalangan murid
dalam aktiviti kokurikulum.
4 GARIS PANDUAN SEMASA MELAKSANAKAN PENILAIAN KOKURIKULUM SEKOLAH
4.1 Pengurusan sekolah hendaklah mempunyai pengurusan/kemudahan berikut: :
4.1.1 Perancangan yang jelas
4.1.2 Tempat Penyimpanan Buku Rekod Kehadiran dan Penilaian.
4.1.3 Buku Panduan Penilaian Kokurikulum.
4.1.4 Rancangan mingguan & tahunan kokurikulum.
4.1.5 Buku panduan pelaksanaan aktiviti yang dikeluar oleh KPM dan agensi luar.
4.2 Gambar murid dilekatkan pada Buku Rekod Kehadiran dan Buku Rekod
Penilaian.
4.3 Semua murid mesti mempunyai Buku Rekod Kehadiran Kokurikulum dan Buku Rekod Penilaian Kokurikulum
4.4 Bekerjasama dengan setiausaha peperiksaan sekolah untuk merekod dan
menyerahkan data pencapaian murid.
4.5 Mengadakan taklimat kepada setiausaha peperiksaan, guru penasihat/pemimpin
dan guru kelas.
4.6 Mewujudkan Jawatankuasa Penilaian peringkat sekolah.
4.7 Memastikan semua murid mendapat peluang menyertai aktiviti Badan Beruniform, Persatuan-Kelab dan Sukan.
4.8 Melantik guru yang berkemahiran sebagai guru penasihat/pemimpin.
4.9 Memberi peluang kepada guru yang berkemampuan dalam sesuatu bidang
menjadi guru penasihat dalam bidang tersebut.
4.10 Menyediakan prasarana dan sumber kewangan yang mencukupi.
4.11 PPD atau JPN melakukan pemantauan secara berkala.
5 CARTA ALIRAN PENGURUSAN PENILAIAN KOKURIKULUM SEKOLAH
1 Perancangan strategik kokurikulum sekolah
Dilaksanakan pada minggu pertama persekolahan
-Memaklumkan kepada ibubapa,guru dan murid.
2 Agihan Tugas Guru Penasihat/Pemimpin mengikut kepakaran.
Nisbah guru-murid dalam kokurikulum ialah 40-60 orang murid 2 orang guru penasihat
3 Pendaftaran setiap murid dalam 3 elemen :
- Badan Beruniform
- Sukan /Permainan
- Kelab/Persatuan
Jumlah murid bagi setiap unit adalah antara 40-60
4 Menjalankan aktiviti mengikut perancangan sekolah.
Taklimat Pengisian data kepada Setiausaha Peperiksaan pada bulan Mei Takwim & Rancangan Pelajaran Mingguan Buku rekod kehadiran disimpan di sekolah dan dikeluarkan setiap kali perjumpaan
5 Merekod kehadiran murid dalam buku rekod
kehadiran kokurikulum ( RKK1 ) dan ditandatangani
oleh guru penasihat setiap kali perjumpaan.
6 Guru Penasihat/Pemimpin melengkap kan Borang Rumusan Aktiviti Kokurikulum dengan merujuk rekod kehadiran kokurikulum ( RKK1 )
7 Guru Kelas melengkapkan Buku Penilaian Kokurikulum ( BPK1) apabila memperolehi Borang Rumusan Aktiviti Kokurikulum dari Guru Penasihat/Pemimpin
8 Jawatankuasa Penilaian Markah Kokurikulum mengesahkan markah kokurikulum murid.
Jawatankuasa ini terdiri daripada:
Pengerusi :Pengetua / Guru Besar
Setiausaha :GPK Kokurikulum
AJK :Tiga orang yang
dilantik
Buku Penilaian Kokurikulum (BPK 1)
ditandatangani oleh GPK Kokurikulum,
Pengetua/Guru Besar dan
Ibubapa/Penjaga.
9 15 Oktober Keputusan Penilaian Kokurikulum dihantar ke Lembaga Peperiksaan Malaysia untuk dicatatkan dalam Sijil UPSR/PMR/SPM/STPM
10 Buku Rekod Kehadiran murid dan Buku Penilaian Kokurikulum di simpan di sekolah
Buku Rekod Kehadiran dan Buku Rekod Penilaian akan berpindah mengikut murid
6. PENILAIAN AKTIVITI KOKURIKULUM
6.1 Aspek-aspek yang dinilai:
6.1.1 Penilaian aktiviti kokurikulum seseorang murid dalam setiap jenis aktiviti
yang disertai adalah berdasarkan kepada 4 aspek yang berikut:
a. Kehadiran
b. Jawatan disandang
c. Penglibatan
d. Pencapaian
6.1.2 Bagi keempat-empat aspek ini peratus markah yang diperuntukkan
adalah seperti berikut:
Jadual 1
ASPEK PENILAIAN % MARKAH
Kehadiran 50
Jawatan disandang 10
Penglibatan 20
Pencapaian 20
JUMLAH 100
6.1.3 Markah Aspek Kehadiran ialah markah yang tertinggi (50%). Ini bertujuan
untuk menggalakkan murid hadir pada setiap aktiviti yang dijalankan. Jumlah
kehadiran yang maksimum berasaskan kepada jumlah minggu persekolahan dalam setahun; dengan mengambil kira bahawa setiap jenis aktiviti kokurikulum dijalankan sekali seminggu dan dengan peruntukan masa 2 jam(mengikut kursus). Pengecualian kehadiran hanya dipertimbangkan jika murid sakit, menyertai kegiatan lain dengan kelulusan dan sebab-sebab lain yang munasabah. Ketidakhadiran ini perlulah dalam pengetahuan pihak
sekolah.
Kehadiran minimum bagi kegiatan Pasukan Badan Beruniform ialah 18 kali perjumpaan setahun, kelab / persatuan 12 kali perjumpaan setahun dan sukan / permainan 12 kali perjumpaan setahun. Perkiraan markah kehadiran adalah seperti berikut:
Markah kehadiran
Jika jumlah kehadiran pelajar = a
Jumlah Perjumpaan setahun = b
Ketidakhadiran diluluskan = c
(cuti sakit, wakil sekolah dll)
Markah kehadiran = a x 50
b - c
6.1.4 Markah Aspek Jawatan Disandang ialah 10% dan diberikan kepada individu yang memegang sesuatu jawatan yang tertinggi dalam kegiatan kokurikulum. Sungguhpun begitu ahli-ahli biasa dan jawatan-jawatan yang lain juga diperuntukkan markah mengikut jenis jawatan yang disandang.Agihan markah bagi jawatan yang disandang adalah seperti berikut:
Jadual 2
Pasukan Badan Beruniform
JAWATAN MARKAH
Pengakap Raja/ Pandu Puteri Raja / Pegawai Waran 1/Sub-Inspektor/Drum Major/ Pangkat-Pangkat lain yang difikirkan sama taraf.- 10 markah
Pegawai Waran II /Bintara Kanan/ Staf Sarjan / Sarjan Mejar / Ketua Trup / Anugerah Ketua Pesuruhjaya / Pangkat-Pangkat lain yang difikirkan sama taraf.
8 markah
Sarjan/Penolong Trup / Bintara Muda / Ketua Platun /Pangkat-Pangkat yang difikirkan sama taraf.- 7 markah
Koperal / Lans Koperal / Ketua Patrol / Penolong Ketua Patrol / AJK / Laskar Kanan/Jawatan-Jawatan / Pangkat-Pangkat yang difikirkan sama taraf.5 markah
Pra-Persetiaan / Ahli Aktif- 3 markah
Ahli Biasa- 1 markah
Jadual 3
Persatuan /Kelab / Sukan / Permainan
JAWATAN MARKAH
Pengerusi / Presiden / Kapten Pasukan / Ketua Pasukan Sukan/Permainan/Ketua Rumah 10
Timbalan Pengerusi / Naib Pengerusi 8
Setiausaha / Bendahari 7
Penolong Setiausaha / Penolong Bendahari 6
Ahli Jawatankuasa 5
Ahli Aktif 3
Ahli Biasa 1
6.1.5
Markah Aspek Penglibatan ialah 20%. Markah ini diberikan kepada semua ahli berdasarkan sumbangan dan komitmen mereka di dalam semua aktiviti yang dijalankan dan tahap penglibatan yang disertai.
Markah penglibatan bagi individu dan pasukan atau kumpulan adalah sama.
Pemberian markah-markah adalah seperti berikut:
Jadual 4
PERINGKAT PENGLIBATAN MARKAH
Sekolah 8
Zon/Daerah/Bahagian 11
Negeri 14
Kebangsaan 17
Antarabangsa 20
6.16 Markah Aspek Pencapaian ialah 20%. Markah ini merupakan pencapaian pelajar dalam pertandingan diperingkat Sekolah, Zon / Daerah / Bahagian /Negeri / Kebangsaan dan Antarabangsa. Pencapaian yang di nilai hanyalah kepada kedudukan Johan, Naib Johan dan Ketiga. Dalam aspek pencapaian markah bagi pencapaian individu atau pasukan adalah sama. Markahmarkah pencapaian yang ditetapkan adalah seperti berikut:
Jadual 5
MARKAH
PERINGKAT
PERTANDINGAN JOHAN NAIB JOHAN KETIGA
Sekolah 8 7 6
Zon/Daerah/Bahagian 11 10 9
Negeri 14 13 12
Kebangsaan 17 16 15
Antarabangsa 20 19 18
6.1.7
Setiap pemberian markah dalam aspek-aspek yang dinilai adalah berdasarkan markah tertinggi yang layak diperolehi oleh seorang murid. Umpamanya jika seorang pelajar pernah mewakili daerah, negeri, kebangsaan dan antarabangsa, markah aspek pencapaian yang diambilkira hanyalah pencapaian di peringkat antarabangsa (20 markah)
7. KEGIATAN KOKURIKULUM YANG DINILAI
7.1 Setiap murid sekolah menengah diwajibkan menganggotai pasukan pakaian
seragam, persatuan/kelab dan sukan. Dalam hal ini setiap murid memilih salah satu
aktiviti yang terdapat dalam setiap bidang kegiatan kokurikulum tersebut. Ini
bermakna penilaian kegiatan adalah berdasarkan:
a. Aktiviti Pasukan Badan Beruniform seperti Kadet Remaja Sekolah, Pandu
Puteri, Pengakap, Seni Bela Diri dan sebagainya.
b. Aktiviti Kelab / Persatuan / Badan seperti Persatuan Bahasa Melayu, Kelab
Pencinta Alam, Kelab Seni Foto dan sebagainya.
c. Aktiviti Sukan / Permainan seperti Kelab Olahraga, Kelab Renang, Kelab
Memanah dan sebagainya.
7.2 Setiap jenis aktiviti yang dianggotai oleh murid akan dinilai berdasarkan aspek aspek yang telah dinyatakan dalam 6.1.1 dan agihan markah setiap jenis aktiviti
adalah sama seperti yang dinyatakan dalam 6.1.2. Sebagai contoh berikut adalah
markah kegiatan kokurikulum yang diperolehi oleh Pelajar X:
Contoh:
i. Kegiatan Pasukan Badan Beruniform Aspek Penilaian Prestasi Markah
a) Kehadiran Penuh (18/18) 50
b) Jawatan disandang Ahli Aktif 3
c) Penglibatan Menghadiri Jambori Pengakap peringkat Negeri 14
d) Pecapaian Ketiga Kawad Kaki Peringkat Negeri 12
JUMLAH 79
ii. Kegiatan Kelab/Persatuan Aspek Penilaian Prestasi Markah
a) Kehadiran 10/12 42
b) Jawatan AJK Persatuan Sejarah 5
c) Penglibatan Menyertai Seminar Penulisan Sajak peringkat Negeri 14
d) Pencapaian Naib Johan Pertandingan Bahas Ala Parlimen Antara Kelas 7
JUMLAH 68
iii. Kegiatan Sukan/Permainan Aspek Penilaian Prestasi Markah
a) Kehadiran Penuh (12/12) 50
b) Jawatan AJK Kelab Bola Sepak B18 5
c) Penglibatan Mewakili Negeri dalam Pertandingan Balapan MSSM 14
d) Pencapaian Naib Johan Timang Bola Piala Nike Peringkat Kebangsaan 16
JUMLAH 85
7.3 Gred Penilaian Kegiatan Kokurikulum
7.3.1 Gred penilaian setiap markah yang diperolehi adalah seperti berikut:
Jadual 6
GRED MARKAH
A Antara 80 hingga 100
B Antara 60 hingga 79
C Antara 40 hingga 59
D Antara 20 hingga 39
E 19 ke bawah
7.3.2 Mengambil contoh markah kegiatan kokurikulum yang diperolehi Pelajar X,
gred yang dieprolehi bagi setiap kegiatan kokurikulum adalah seperti berikut:
Jadual 7
Kegiatan Markah Yang Diperolehi Gred
Pasukan Unit Beruniform 79 B
Persatuan/Kelab 68 B
Sukan/Permainan 85 A
8. MARKAH BONUS
8.1 Markah Bonus diberi berdasarkan sesuatu jawatan kepimpinan yang disandang oleh
murid dan jawatan tersebut bertujuan membantu pengurusan dan pentadbiran
sekolah. Perjawatan tersebut merangkumi:
a) Perjawatan Peringkatan Sekolah seperti pengawas, pengawas perpustakaan,
Imam dan sebagainya.
b) Perjawatan Peringkat Rumah seperti Ketua rumah, Ketua bilik/asrama dan
sebagainya.
c) Perjawatan Peringkatan Kelas seperti Ketua Kelas/darjah dan sebagainya.
8.2 Bagi setiap jawatan tersebut markah bonus diberikan sebagai pengiktirafan kepada
murid di atas sumbangan perkhidmatan setiap tahun. Markah bonus yang ditetapkan adalah seperti berikut:
Jadual 8
Bil Jawatan Markah Bonus
1. Ketua Murid I/Ketua Murid II 10
2. Timbalan/Penolong Ketua Murid 8
3. Ketua / Pengerusi badan-badan perkhidmatan atau pengurusan utama yang ditubuhkan untuk membantu sekolah – Ketua Asrama / Ketua PRS / Quartermasters 7
4. Penolong Ketua Asrama / Penolong Quartermasters 6
5. AJK Utama badan-badan perkhidmatan atau pengurusan ( Bendahari / Setiausaha / Ketua Biro)- Asrama / PRS / Penerima sijil dan lencana SLAD /PROSTAR / Ahli Lembaga Pengarah Koperasi Sekolah 5
6. Ahli-ahli J/Kuasa perkhidmatan dan sokongan - AJK Kecil Biro / Ketua Bilik / Ketua Dorm / Ketua Darjah / Ketua Tingkatan / Penerima sijil SLAD /PROSTAR-3
7. Penolong Ketua Kelas / Penolong Ketua Bilik / AhliQuartermasters-2
4 Anugerah Khas Anugerah khas diberi sebagai pengiktirafan kepada murid/ pelajar di atas pencapaian cemerlang dalam bidang kokurikulum dan kemasyarakatan yang di
ushakan sendiri. Markah anugerah khas ini ditetapkan seperti berikut:
Jadual 9
Bil Jawatan Markah Bonus
Anugerah Remaja Perdana (ARP)
Emas 10
Perak 7
1
Gangsa 5
2 Pingat Hang Tuah Kebangsaan / Tunas Jaya
Kebangsaan
10
Pencapaian aktiviti kokurikulum di luar negara atas
pembiayaan sendiri
Johan 5
Naib Johan 3
3
Ketiga 2
4 NILAM 5
5 Lain-lain anugerah yang setara 5
8.5
Setiap murid hanya layak menerima markah bonus untuk jawatan yang paling tertinggi yang disandang pada setiap tahun.
8.6 Sekiranya jawatan yang disandang dilucutkan atas sebab-sebab tindakan tatatertib
atau kes disiplin, maka markah bonus ini tidak layak dimasuk kira.
9. GRED KESELURUHAN
9.1 Gred keseluruhan bermaksud gred yang diperolehi oleh seorang murid dalam dua
dari tiga jenis kegiatan kokurikulum yang dianggotai beserta markah bonus. Dua
bidang kegiatan dipilih bergantung kepada prestasi markah yang diperolehi, iaitu
dua bidang yang menunjukan prestasi tertinggi.
9.2 Gred keseluruhan boleh diperolehi dengan mencampurkan jumlah markah keduadua
kegiatan kokurikulum yang diperolehi dan mendapatkan purata bagi kedua-dua
markah tersebut. Kemudian nilai tersebut dicampurkan dengan markah bonus yang
diperolehi. Hasil tambah tersebut dipadankan dengan nilai gred sebagaimana yang
terdapat pada 7.3.1.
9.3 Mengambil contoh markah kegiatan kokurikulum yang diperolehi Murid X perkiraan
gred keseluruhan adalah seperti berikut:
Jumlah Markah Pasukan Badan Beruniform = 79
Jumlah Markah Persatuan/Kelab = 68
Jumlah Markah Sukan = 85
Markah purata ialah = (79+85) / 2 = 82
Markah bonus = 10 (sebagai Ketua Murid)
Markah keseluruhan = 82 + 10 = 92
Gred Keseluruhan = A
10. PELAKSANAAN
10.1 Semua sekolah menengah di setiap negeri diminta menggunakan format dan borang yang sama dalam membuat penilaian aktiviti kokurikulum pelajar (Lihat Lampiran 1,2 dan 3).
10.2 Penilaian hendaklah dibuat pada setiap hujung tahun atau selewat-lewatnya
awal bulan Januari tahun yang berikutnya. Tempoh ini diperlukan kerana masih
ada kegiatan kokurikulum peringkat kebangsaan yang dijalankan pada bulan
Disember.
10.3 Oleh sebab penilaian kokurikulum dibuat sepanjang tempoh murid berada di
Tingkatan 1 hingga 6, pihak sekolah perlu menyediakan Buku Kemajuan Kokurikulum yang telah diseragamkan oleh KPM. Langkah ini memudahkan penyimpanan rekod-rekod kemajuan dan pemindahan rekod sekiranya murid berpindah ke sekolah lain dan kemasukan ke Matrikulasi / IPT.
10.4 Pihak sekolah hendaklah membentuk jawatankuasa penilai yang terdiri daripada
guru – guru dan dipengerusikan oleh Pengetua / Guru Besar
10.5 Setiap borang penilaian perlu disemak oleh guru pemimpin sebelum disahkan
oleh Pengetua dan Penolong Kanan Kokurikulum
10.6 Penilaian kokurikulum murid dilakukan pada setiap tahun sepanjang persekolahannya . Keputusan penilaian akan dipersembahkan dalam bentuk prestasi tahun semasa (GPA) dan himpunan prestasi sepanjang tempoh persekolahan (CGPA).
Contohnya prestasi GPA dan CGPA Murid X dalam bidang kokurikulum dalam tempoh persekolahan sehingga Tingkatan 5:
x 10
Jadual 10
Tingkatan Markah Kokurikulum GPA CGPA
I 69 69 69.0
II 82 82 75.5
III 83 83 78.0
IV 89 89 80.8
V 80 80 80.6
Contoh pengiraan CGPA
Tingkatan II = (69+82)/2
= 75.5
Tingkatan IV = (69+82+83+89)/4
= 80.8
10.7
10.8
Untuk mendapatkan markah 10%, markah akhir hendaklah dibahagikan dengan
100 dan didarabkan dengan 10. Contohnya Tingkatan V = 80.6
100
= 8.06
Bagi murid Tahun 6 , penilaian kokurikulum berdasarkan pencapaian terbaik dari
Tahun 4 hingga 6 diambil kira bagi kelayakan kemasukan ke Sekolah
Berasrama Penuh / MRSM.
10.9 Kes-Kes Terpencil
Penilaian kokurikulum bagi :
murid-murid Pendidikan Khas
murid-murid kurang upaya
pesakit kronik / luar biasa
sekolah di kawasan pedalaman
sekolah kurang murid (SKM)
10.10 Kes-Kes Khas
Murid-murid yang terlibat dalam aktiviti sukan berprestasi tinggi hendaklah dinilai
mengikut kriteria seperti murid biasa
11. PENILAIAN KEGIATAN KOKURIKULUM BAGI PELAJAR-PELAJAR TINGKATAN 6
Murid-murid yang telah menamatkan Tingkatan 6 dan mengikuti Program Latihan
Khidmat Negara (PLKN), mereka yang terlibat boleh memilih markah prestasi PLKN
untuk turut dipertimbangkan dalam pengiraan markah. Dalam kes ini, murid mempunyai
empat pilihan dari tiga yang perlu dipilih untuk menentukan markah kokurikulumnya.
Jika prestasi murid didapati tinggi dalam kegiatan PLKN, maka markah terendah dalam
bidang lain akan digugurkan. Markah Kokurikulum yang diperolehi calon ialah 60 markah
@ 60/100 x 10 = 6 (pengekalan cadangan sebelumnya yang dicadangkan oleh Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia.
Sunday, November 8, 2009
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment